Nem kaptam jótállási jegyet – mitévő legyek?

Szerző(k): Dr. Bihary Ákos LL.M. | 2018.02.02 | Fogyasztóvédelem és e-kereskedelem

A korábbi bejegyzésünk fonalát tovább fűzve a jelen cikkünkben arra keressük a választ, hogy mit lehet tenni akkor, ha tartós fogyasztási árucikket vásároltunk, azonban az eladótól nem kaptunk jótállási jegyet.

Fogyasztóként sokszor kellemetlen meglepetések érhetik az embert, ez különösen igaz, ha tartós fogyasztási terméket vásárolunk (arról, hogy tipikusan milyen termékek minősülnek tartós fogyasztási cikkeknek, itt olvashat), annál is inkább, mert az egyes áruházak vevőszolgálatainak a gyakorlata sem egységesnek, sem kielégítőnek nem mondható el.

A tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló jogszabály főszabályként írja elő, hogy a jótállásból eredő jogok jótállási jeggyel érvényesíthetőek.

Jó, ha tudjuk továbbá, hogy a jótállási jegyet közérthetően és egyértelműen, magyar nyelven kell megfogalmazni, és abban fel kell tüntetni minimum a kereskedő nevét, címét, az árucikk nevét, típusát, gyári számát, a vásárlás időpontját, a jótállási jogokat, azok érvényesíthetőségének határidejét és helyét, továbbá az arra vonatkozó tájékoztatást, hogy fogyasztói jogvita esetén a megyei/fővárosi kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testület eljárása is kezdeményezhető.

Szerző: Dr. Horváth István, Dr. Szladovnyik Krisztina
Ár: 12.900 Ft helyett 9.900 Ft

További követelmény, hogy a jótállási jegyet a vállalkozás köteles a megvásárolt árucikkel együtt a fogyasztónak átadni.

Sokszor előfordul azonban, hogy a vásárláskor nem kapunk jótállási jegyet, vagy kapunk is ugyan, de az nem-, vagy nem a megfelelő tartalommal került kitöltésre.

Az eladó ebben az esetben nem kötheti a jótállási/szavatossági jogok gyakorlását a jótállási jegy meglétéhez, ugyanis a hivatkozott jogszabály alapján a jótállási jegy szabálytalan kiállítása vagy annak a fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása a jótállás érvényességét nem érinti, és ilyenkor a fogyasztónak elegendő bemutatnia a vásárláskor kapott számlát vagy nyugtát az eladó részére, aki ezt köteles elfogadni.

A jogszabály alapján tehát a jótállási jegy hiánya vagy nem megfelelő kitöltése miatt a fogyasztót nem érheti kár, mégis érdemes annak a szabályszerű kitöltésére és átadására odafigyelnünk.

Ugyanis függetlenül attól, hogy szavatossági időben vagy a jótállási idő alatt hibásodik meg az árucikk, javítás esetében a szervizben töltött idő nem számít be ebbe az időtartamba, ha pedig fontos alkatrészt cserélnek ki a készülékben, akkor a jótállási/szavatossági idő újrakezdődik. A probléma abban áll, hogy ilyen esetben ezt a körülményt hogyan dokumentálja a szerviz, ha a jótállási jegyen nem tüntették fel például pont a vásárlás időpontját?

Ezért azt tanácsoljuk, hogy a vásárlás során mindenképpen kérjük el a kereskedőtől a jótállási jegyet, ha pedig észleljük, hogy szabálytalanul töltötték ki, kérjük annak a kijavítását.

A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.

Dr. Bihary Ákos LL.M.

Dr. Bihary Ákos LL.M.
Ecovis Hungary Legal
Ügyvéd | Senior partner
Bihary, B. Szabó, Jean, Zalavári és Társai Ügyvédi Iroda
akos.bihary@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja