A 14-es szám bűvöletében – mit, mikor elállás esetén?

Szerző(k): Dr. Kálmán Kinga | 2017.06.08 | Fogyasztóvédelem és e-kereskedelem

Az már szinte köztudomású ténynek számít, hogy webshopos értékesítés esetén elállási jog illeti meg a fogyasztónak minősülő vásárlókat, méghozzá 14 napos határidővel. Azonban a 14-es szám nem csak magára az elállásra irányadó, a felek ezt követő lépéseit is meghatározza!

A 2014 előtt érvényben volt szabályokhoz képest, amikor a fogyasztók még csak 8 napos határidőn belül élhettek az elállás jogával, a vállalkozások pedig 30 napon belül voltak kötelesek az ellenértéket visszaszolgáltatni, a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet teljesen újraszabályozta a területet, és segédkezet nyújtva a naptárral való küzdelemben, egységesen 14 napos határidőt szabott a feleknek jogaik érvényesítésére és kötelezettségeik teljesítésére.

Példaként véve egy olyan adásvételt, ahol csak egy termék volt a megrendelés tárgya, lássuk, hogy mi is az elállás esetén irányadó „forgatókönyv”.

Először is, a fogyasztó számára a termék átvételétől számított 14 nap a nyitva álló idő arra, hogy megtegye elállási jogra vonatkozó írásbeli nyilatkozatát. A nyilatkozat azonban határidőben megtettnek fog minősülni akkor is, ha azt az utolsó napon küldi el vásárlónk. Ügyeljünk tehát arra, hogy a 14. nap végével még ne tekintsük „lezártnak az ügyet”, a pár nappal később megérkező postai küldemények is lehetnek kötelező erejűek.

Ha szabályszerű az elállás, akkor mind a vállalkozásunknak, mind a fogyasztónak lesznek feladatai, hisz az eredeti állapotot helyre kell állítani, itt pedig újfent felbukkan az a bizonyos 14-es szám.

A fogyasztó ugyanis köteles az elállás közlésétől számított 14 napon belül visszaküldeni a terméket vállalkozásunknak, méghozzá a saját költségén, kivéve, ha vállalkozásunk vállalta a visszaszállítást elállás esetére. Utóbbi esetben sem a 14 nap megtartása, sem a költségek viselése nem lesz elvárható a vásárlótól.

A termék visszajuttatásával párhuzamosan, szintén 14 napos határidő mellett, vállalkozásunk köteles a termék vételárát visszafizetni, ráadásul az eredeti fizetési móddal azonosan, illetve a vásárlással felmerült valamennyi járulékos költséggel együtt.  Azonban, hogy vállalkozásunk ne maradjon teljesen kiszolgáltatva a fogyasztói jogkövetésnek, a rendelet megteremtette annak a lehetőségét, hogy mindaddig visszatartsuk a fizetendő összeget, amíg a fogyasztó a terméket vissza nem szolgáltatta vagy kétséget kizáróan nem igazolta, hogy azt visszaküldte.

A 14 napos, egymást logikusan követő periódusoknak az a célja, hogy az adásvétel előtti állapotot méltányolható időn belül visszaállítsák a felek, és ne alakuljon ki egyoldalú vagyoneltolódás.

A határidők betartása ugyanakkor nem elegendő vállalkozásunk részéről, az elállás körülményeire vonatkozó megfelelő tájékoztatást is el kell helyeznünk a webshop oldalán. Ha ugyanis ezt elmulasztjuk, akkor – az általános jogkövetkezménynek tekinthető fogyasztóvédelmi bírságon túl – azzal is számolnunk kell, hogy a 14 napos joggyakorlási időtartam 12 hónappal meghosszabbodik.

Frissítsük hát webshopunkat, nehogy az idő rabjaivá váljunk!

A jelen blogbejegyzés kizárólag általános tájékoztatási célokat szolgál, és nem tekinthető egyedi ügyre vonatkozó hivatalos jogi tanácsadásnak, szakvéleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. A szerző(k), valamint a jogado.hu oldalon közzétett tartalmak szerkesztői és közzétevői a bejegyzés bármely konkrét ügyben történő felhasználásából eredő jogkövetkezményekért, illetve esetleges károkért felelősséget nem vállalnak.

Dr. Kálmán Kinga

Dr. Kálmán Kinga
Ecovis Hungary Legal
Ügyvéd
Bihary, B. Szabó, Jean, Zalavári és Társai Ügyvédi Iroda
kinga.kalman@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja