A gazdasági–szervezeti mediációban rejlő lehetőségek egy országos kutatás alapján

Szerző(k): Dubravecz Gyöngyvér | 2024.09.12 | Mediáció

Mennyire ismert és elismert a mediáció a gazdálkodó szervezetek körében? – erre a két kérdésre kerestük leginkább a választ, amikor 2022-ben indítottunk egy országos kutatást a Win-Win Válási és Gazdasági Mediátorok Egyesületének keretei között. Több módszert is felhasználtunk: egyrészt olyan kérdőívet, ami azoknak szól, akiknek a szervezete használta már a mediációt, a másik változat olyan válaszadóknak, akiknek a cége még nem. Továbbá interjúkat készítettünk a mediációt ismerő vezetőkkel és a gazdasági mediációban tapasztalatokat szerzett mediátorokkal.

Habár kutatásunk nem reprezentatív, mégis rávilágít fontos vonatkozásokra a gazdasági élet szereplőinek. Kérdőívünket 182 fő töltötte ki online formában, 44%-uk kft.-ben, 12%-uk rt.-ben dolgozik, 17%-uk egyéni vállalkozó. A szervezeti létszám tekintetében a válaszadók ötöde 2–10 fős, hasonló arányban 11–50, illetve 250 fő fölötti, hatoduk 51–250 fő közötti – mindezek alapján látható, hogy sokféle vállalkozási formától kaptunk visszajelzéseket.

Válaszadóink negyede havonta egy alkalomnál ritkábban, illetve ugyanennyien hetente néhányszor, ötödük havonta néhányszor, illetve naponta többször is találkozik konfliktusokkal, és minden tizedik válaszadó – érthető módon az egyéni vállalkozók egy része – nem találkozik munkahelyi vitákkal. A kutatásunkban résztvevők közel 60%-a ismeri a mediációt, negyedük hallott róla, majdnem minden hatodiknak van személyes tapasztalata, néhányaknak azonban fogalma sincs arról, mi a közvetítés.

Ahol alkalmaztak mediációt a cégen belül, ott majdnem minden második esetben 2–5 alkalmas folyamat volt, minden negyedik válaszadó azt jelölte meg, hogy egyszeri ülést tartottak, 5%-uk többszöri mediációt jelzett. A legfontosabb mediációs témák a kitöltők válaszaiban

  • a rejtett konfliktusokból adódó nehézségek feloldása,
  • a felettes és a beosztott viszonya,
  • a társosztályok közötti kapcsolat,
  • az együttműködést hátráltató helyzetek javítása.

A lezajlott mediációk többsége eredményesnek tekinthető, mivel a válaszadóink negyede azt jelölte meg, hogy megállapodással zárult, ugyanilyen arányban megállapodás nélkül, közel fele szerint mindkét eset előfordult.

A szervezeti mediációknak számos pozitív hatását megtapasztalták:

  • a kutatásunkban résztvevők több mint fele úgy látja, javult a munkahelyi légkör, továbbá a mediációban résztvevők kapcsolata is jobb lett egymással,
  • 42% nyilatkozta, hogy az állandósult konfliktusok miatti pszichés nyomás csökkent,
  • minden harmadik esetben a mediáció elősegítette a konfliktuskezelési kultúra terjedését a szervezetben,
  • míg válaszadóink negyede úgy látja, hogy kevesebb lett a kilépések száma, a meglévő munkavállalókat maradásra ösztönözte,
  • minden ötödik kitöltő szerint csökkentek a stressz által okozott munkahelyi koncentrációs zavarok, kevesebb lett a sérülés, a megbetegedés,
  • válaszadóink hatoda szerint a mediáció alkalmazása erősítette a vállalat jó hírét mint gondoskodó vállalat, vagyis a vállalati brandépítés hatékony eszköze lett,
  • minden tizedik kitöltő szerint csökkent a hiányzások száma, továbbá javult a minőségi problémamegoldás.

A kutatásunkban résztvevők több mint fele, 55%-a szerint előnyösebb, ha a szervezeti konfliktusokban külső mediátort alkalmaznak.

Akik még nem alkalmazták a mediációt, a következő félelmeiket emelték ki:

  • „tartok tőle, hogy ha elmondom, amit gondolok, utána rosszabb lesz”,
  • „lehet, hogy csak nekem probléma, és a kolléga nem venné komolyan, vagy nem nyílna meg”,
  • „tartok tőle, hogy ha nyíltan elmondom a problémámat, a vezetőm / kollégám visszaélne az információval”.

A MUNKA TÖRVÉNYKÖNYVE MAGYARÁZATA 2025

A MUNKA TÖRVÉNYKÖNYVE MAGYARÁZATA 2025
Az Mt. és a Ptk. munkaviszonyra vonatkozó szabályai (paragrafusról paragrafusra)
ÚJ KÉZIKÖNYV!!!

Szerzők: Dr. Horváth István, Dr. Szladovnyik Krisztina
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 500 oldal
Megjelenés: 2024. május 15.

Kedvezményes ár 2025. július 31-ig:
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa


Megrendelés ITT>>

A számos elégedett visszajelzés, amiket a kutatásunkban kaptunk, valamint a mediátorok pozitív tapasztalatai alapján érdemes a mediációt és annak szemléletét a vállalkozásokban, az intézményekben és a nonprofit szférában is elterjeszteni. A mediáció javítja a munkatársak egymással való viszonyát, a légkört, csökkenti a stresszt, a fluktuációt. Profitorientációban pedig ez a bevétel növeléséhez is hozzájárulhat.

A kutatás vezetője Szabó Tibor, a Win-Win Mediátorok Egyesületének alelnöke, mediátor, coach, családkonzulens volt. A kutatásról az egyesületünk honlapján olvasható még több információ.

Dubravecz Gyöngyvér

Dubravecz Gyöngyvér
Umathum Mediátor Iroda és Akadémia
ügyvezető | mediátor | IM által akkreditált mediátor-kiképző tréner
umathum@mediatorakademia.com
A szerző szakmai profilja