A mintaper intézménye a közigazgatási perrendtartásban

Szerző(k): Dr. Jean Kornél , Dr. Vizsy Gábor | 2021.02.25 | Minden egyéb, ami érdekelheti

A közigazgatási perrendtartásról szóló törvény (Kp.) 2018. január 1-ei hatálybalépésével több újdonságot is bevezetett a közigazgatási pereskedésbe. Ezen újdonságok egyike a mintaper intézménye.

A mintaper jogintézményét a Kp. a tömeges perek kezelésére, a nagyszámú személyek részvételével zajló perek egyszerűbb vitele érdekében vezette be. A törvény értelmében, ha a bíróság előtt legalább tíz olyan eljárás indul, amelyek jogi és ténybeli alapja azonos, a bíróság dönthet arról, hogy e perek egyikét ún. mintaperben elbírálja és a többi eljárást a mintaper eldöntéséig felfüggeszti, majd ezekben a perekben – a mintaper eredménye szerint – tárgyaláson kívül hoz döntést.

Vagyis a mintaper intézményének igénybevételéhez egyszerre több feltételnek is érvényesülni kell: legalább 10 eljárás induljon nagyjából egy időben; egy és ugyanazon bíróság előtt; azonos jogi és azonos ténybeli alapon.

Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL

Benne kiemelt témánk: Duplájára emelkedett az apaszabadság időtartama

További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.

Ha a fenti feltételek fennállnak, akkor a bíróság tájékoztatja a peres feleket (és érdekelteket) arról, hogy egy eljárást ki akar emelni az azonos jog- és ténybeli alapon indult eljárások közül, és azt mintaperként kívánja elbírálni. Fontos, hogy nemcsak annak az eljárásnak a feleit kell nyilatkoztatni, amely eljárást a bíróság mintaperré kívánja minősíteni, hanem azon eljárások résztvevőit is, amelyek felfüggesztésre kerülnek majd a mintaperre tekintettel. Utóbbi személyeket jobban is érinti ez a döntés, hiszen a mintaperre tekintettel az ő eljárásaik feltehetőleg tárgyaláson kívül, a mintaper eredménye alapján kerülnek eldöntésre.

A felek hozzájárulása a mintaperben történő elbíráláshoz nem szükséges, csupán nyilatkoztatja őket a bíróság, mely nyilatkozatok révén a felek (érdekeltek) akár befolyásolni is tudják a bíró döntését a tekintetben, hogy melyik eljárást minősítse mintaperré, vagy akár a tekintetben, hogy a mintaperben történő elbírálás ötletétől elálljon.

A mintaper lényege tehát nem a felperesi igényérvényesítésnek, hanem a bíróságra nehezedő ügyteher kezelésének a megkönnyítése. Hiszen abban az esetben, ha a bíróság azt állapítja meg a mintaper alapján, hogy a felfüggesztett eljárások sem jogi, sem ténybeli szempontból nem különböznek a mintapertől, akkor ezeket az eljárásokat a mintaper eredménye szerint, tárgyaláson kívül bírálhatja el, ami jócskán egyszerűsíti a bírósági eljárást.

Irodánk rendszeresen lát el jogi képviseletet közigazgatási határozatok jogszerűségének felülvizsgálatára irányuló közigazgatási perekben, ezért amennyiben közigazgatási jogvita előtt áll, jogi tanácsért, illetve jogi képviseletért forduljon szakértőinkhez bizalommal.

Ingatlanok és Építőipari ügyletek ÁFA-ja és számlázása 2024

Ingatlanok és Építőipari ügyletek ÁFA-ja és számlázása 2024
Kézikönyv (Belföldi és Nemzetközi ügyletek)

Szerző: Dr. Csátaljay Zsuzsanna
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 620 oldal
Megjelenés: 2024. február 23.

Kedvezményes ár:
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa


Előrendelés ITT>>

A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.

Dr. Jean Kornél

Dr. Jean Kornél
Ecovis Hungary Legal
Ügyvéd | Irodavezető equity partner
Bihary, B. Szabó, Jean, Zalavári és Társai Ügyvédi Iroda
kornel.jean@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja