„Garanciát vállalunk!” – de mit is pontosan?

Szerző(k): Dr. Kálmán Kinga | 2017.07.13 | Fogyasztóvédelem és e-kereskedelem

A fogyasztók számára mindig pozitívum, ha egy vállalkozás garancia vállalásával értékesíti termékeit vagy nyújtja szolgáltatásait. Az azonban már a kellemetlenebb része, ha vita alakul ki a felek között, hogy mit is takar pontosan a vállalt garancia.

Tegyük hát tisztába a dolgokat!

A Ptk. ugyan ismeri a garanciaszerződés jogintézményét, azonban az valójában egy pénzügyi biztosíték, melyet elsődlegesen fizetési kötelezettségek megerősítése végett alkalmaznak. A köznyelvben használt és ebből kifolyólag a hibás teljesítések kapcsán szóba kerülő garancia azonban nem más, mint a jótállás egy alternatív megnevezése, mely a vállalkozások számára többletkötelezettségekkel jár az alapszabálynak minősülő kellékszavatossághoz képest.

A jótállás tekintetében az egyik legfontosabb tényező, hogy bizonyos termékek és szolgáltatások vonatkozásában kötelező annak vállalása, míg a további esetekben a vállalkozásra van bízva, hogy kívánja-e ezzel erősíteni a vásárlók pozícióját.

A jogszabályok által előírt kötelező jótállás érinti pl. az újépítésű lakásokat (181/2003. (XI. 5.) Korm. rendelet), egyes tartós fogyasztási cikkeket (151/2003 (IX.22.) Korm. rendelet), de ide sorolandók meghatározott javító-karbantartó szolgáltatások is (249/2004. (VIII. 27.) Korm. rendelet). Ezen rendeletek részletesen meghatározzák, hogy milyen feltételek mentén és milyen formában köteles a vállalkozás helyt állni a teljesítéséért.

Ezzel szemben, az önként vállalt jótállás esetében a vállalkozás maga jogosult megszabni, hogy milyen időtartamra biztosítja azt a fogyasztó számára, illetve, hogy milyen javítást, cserét vagy egyéb szolgáltatást nyújt a jótállási idő alatt.

Bármelyik típusával is állunk szemben a jótállásnak, az egységesen igaz, hogy míg a Ptk. szerinti kellékszavatosság esetében a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy hibás volt a teljesítésünk, addig jótállás esetében fordul a kocka és a vállalkozást terheli igazának alátámasztása. A fogyasztó tehát egyértelműen előnyösebb helyzetben van és nem csak az első hat hónap alatt, amíg vélelem védi a fogyasztót szavatosság esetén is, de a jótállás teljes időtartama alatt.

Végül, érdemes tudni, hogy kötelező jótállás esetén az igények érvényesítésének eljárási rendjét is jogszabály határozza meg, önkéntes jótállás esetén azonban szabadabban rendelkezhetünk a szabályokról.

Óvatosan hát a garanciavállalással, nehogy szorult helyzetbe kerüljünk!

Szerző: Dr. Horváth István, Dr. Szladovnyik Krisztina
Ár: 12.900 Ft helyett 9.900 Ft

A jelen blogbejegyzés kizárólag általános tájékoztatási célokat szolgál, és nem tekinthető egyedi ügyre vonatkozó hivatalos jogi tanácsadásnak, szakvéleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. A szerző(k), valamint a jogado.hu oldalon közzétett tartalmak szerkesztői és közzétevői a bejegyzés bármely konkrét ügyben történő felhasználásából eredő jogkövetkezményekért, illetve esetleges károkért felelősséget nem vállalnak.

Dr. Kálmán Kinga

Dr. Kálmán Kinga
Ecovis Hungary Legal
Ügyvéd
Bihary, B. Szabó, Jean, Zalavári és Társai Ügyvédi Iroda
kinga.kalman@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja