Karácsonyra rendeltem, de a Húsvéti nyúl hozza

Szerző(k): Dr. Kálmán Kinga | 2017.11.30 | Fogyasztóvédelem és e-kereskedelem

Mit tehet egy fogyasztó, ha késik a neten rendelt áru kiszállítása? És mit tehetünk mi a vállalkozásunk érdekében, hogy csökkentsük az ebből adódó veszteséget?

Az online vásárlás elterjedése és a lakosság vásárlási kedvének folyamatos növekedése a tavalyi karácsonyi ünnepekre azt eredményezte, hogy a kézbesítő cégek és a posta túlterheltsége miatt a Jézuska sok helyre csak januárban érkezett meg. A helyzet sajnos idén sem lesz rózsásabb, már mostanság is az a hír járja, hogy a karácsonyi kiszállítások csúszni fognak.

Nézzük, mivel kell számolnunk, ha várhatóan a mi termékeinket sem tudja futárunk a vállalt határidőn belül kiszállítani.

A késedelmes teljesítés alapszabályait a Ptk. tartalmazza a szerződésszegések című fejezetében, de találunk még speciális rendelkezéseket kifejezetten a fogyasztói adásvételekre vonatkozóan is, ezeken túlmenően pedig a fogyasztói szerződésekre irányadó 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet előírásait is alkalmaznunk kell.

A fenti normák alapján a fogyasztók – ha késik az áru kiszállítása – elsődlegesen póthatáridőt (további pár napot) jogosultak biztosítani az eladó cégeknek, és ha ezen idő alatt sem kapják kézhez megrendelésüket, akkor elállhatnak az ügylettől.

Szerző: Dr. Horváth István, Dr. Szladovnyik Krisztina
Ár: 12.900 Ft helyett 9.900 Ft

Nem kötelező azonban a póthatáridő tűzése, ha a felek megállapodása szerint vagy a szolgáltatás felismerhető rendeltetésénél fogva a kiszállítást meghatározott teljesítési időben – és nem máskor – kellett volna teljesíteni. No pláne igaz ez, ha a fogyasztó a megrendelés elküldésekor kifejezetten jelezte vagy a szerződés valamennyi körülményére tekintettel önmagában is megállapítható, hogy a kiszállítás ideje alapvető fontosságú.

Ha tehát a karácsonyi izzósor nem érkezik meg december 23-ig vagy előre jelzi a vásárlónk, hogy a műanyag hattyúnak mindenképpen ott kell lennie a pünkösdi ünnepségen, azonnal visszakozhat a megrendeléstől.

A dolog szépséghibája, hogy az online piactéren a fogyasztónak minősülő vásárlókat nem csak a fentiekben részletezett, lényegében szankciós elállási jog illeti meg, de egyszerű meggondolás miatt is törölhetik ugyebár a rendelést onnantól kezdve, hogy a megrendelésüket visszaigazolták egészen a kiszállítástól számított 14. nap végéig.

A végeredmény tehát lényegében ugyanaz, a szerződés megszüntetése, mindazonáltal fontos kiemelni két további tudnivalót is a témában.

Az egyik, amire ügyelni kell, hogy ha a vásárló a késedelem okán, de póthatáridő tűzése nélkül gyakorolja elállási jogát (vagy késedelem hiányában csak szimplán mégsem kéri az árut) és már a megrendeléskor kifizette a teljes ellenértéket, akkor az összeg visszafizetését az elállástól számított 14 napon belül teljesítenünk kell.

A másik pedig, hogy ha a késedelem okán érvényesít elállási jogot a vevő, akkor követelheti a szerződésszegéssel okozott kárainak a megtérítését is, hacsak nem tudjunk kimenteni magunkat a csúszás alól.

Annak érdekében, hogy csökkentsük a késedelmes kiszállításokkal együtt járó kockázatokat, egyrészről célszerű olyan szállítási határidőt vállalni, mely a kézbesítést végző futárszolgálat teljesítési határidejét is meghaladja. Továbbá javasolt, hogy a futárcég szerződésébe építsünk megfelelő szankciókat, pl. kötbért, felmondási jogot. Végül, a Ptk. megengedi, hogy az általános szerződési feltételeink között kizárjuk a kártérítési felelősséget vagy korlátozzuk a kártérítés mértékét, de csak azzal, hogy a szándékosan okozott, továbbá emberi életet, testi épséget vagy egészséget megkárosító szerződésszegésért való felelősséget korlátozó vagy kizáró szerződési kikötés semmis.

Kellemes ünnepeket és sikerekben gazdag kiszállítást kívánok!

A jelen blogbejegyzés kizárólag általános tájékoztatási célokat szolgál, és nem tekinthető egyedi ügyre vonatkozó hivatalos jogi tanácsadásnak, szakvéleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. A szerző(k), valamint a jogado.hu oldalon közzétett tartalmak szerkesztői és közzétevői a bejegyzés bármely konkrét ügyben történő felhasználásából eredő jogkövetkezményekért, illetve esetleges károkért felelősséget nem vállalnak.

Dr. Kálmán Kinga

Dr. Kálmán Kinga
Ecovis Hungary Legal
Ügyvéd
Bihary, B. Szabó, Jean, Zalavári és Társai Ügyvédi Iroda
kinga.kalman@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja