Kormányhatározat a fogyasztóvédelmi politikáról: mire számíthatunk?

Szerző(k): Dr. Farkas Márton | 2022.07.28 | Fogyasztóvédelem és e-kereskedelem

2022. július 21-én jelent meg a Magyar Közlönyben a fogyasztóvédelmi politikáról szóló 1353/2022. (VII. 21.) Kormányhatározat (a továbbiakban: Korm. határozat). Bár a kormányhatározatoknak nincs normatív hatálya, azaz a jogalanyok számára nem erednek belőle közvetlenül jogok és kötelezettségek, a felkészülés jegyében mégis érdemes szemügyre venni, milyen szempontok szerint képzeli el a Kormány a fogyasztóvédelem jövőjét Magyarországon.

A Korm. határozat preambulumának tekinthető 1. pontjában rögtön választ is kapunk arra, hogy milyen célok indokolták az új fogyasztóvédelmi politika meghatározását: „a digitalizáció, a technikai fejlődés és a piaci változások által támasztott kihívások” miatt a fogyasztók jogainak hatékony érvényesítése közreműködést igényel az állami intézményrendszer részéről. 

Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL

Benne kiemelt témánk: Duplájára emelkedett az apaszabadság időtartama

További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.

Mivel a digitalizáció okozta kihívások leküzdését az uniós fogyasztóvédelmi szabályok hatékonyabb végrehajtása és korszerűsítése tekintetében történő módosításáról szóló 2019/2161 EU irányelv (a továbbiakban: Irányelv) is alapvető célként határozta meg, alappal feltételezhetjük, hogy az elektronikus kereskedelem kerül a közeljövőben a kiemelten kezelendő fogyasztóvédelmi területek élére.

A Korm. határozat 12 pontban összefoglalva jelöli ki az új fogyasztóvédelmi politika irányvonalait, amelyekből ugyan konkrét kötelezettségeket nem olvashatunk ki, viszont betekintést nyerhetünk abba, mely területeken várható aktívabb kormányzati szerepvállalás a fogyasztóvédelem erősítése céljából.

Rögtön az 2/a. pontban kijelölésre is kerül egy konkrét fogyasztóvédelmi terület: „szükséges, hogy a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal szemben hatékony szabályozási és intézményrendszer álljon rendelkezésre.” Az ezzel kapcsolatos kormányzati szigort egyébként a közelmúltban már meg is tapasztalhatták az extraprofit adó áthárítására törekvő multinacionális vállalatok, hiszen a sajtóhírekből is rendszeresen értesülhettünk a Gazdasági Versenyhivatal különböző, a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tárgyában indított fogyasztóvédelmi eljárásairól.

Javasoljuk a vállalkozásoknak – így különösen az e-kereskedőknek –, hogy aktívan kövessék figyelemmel a GVH gyakorlatát a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok terén, ugyanis a Korm. határozat arra enged következtetni, hogy az eddigiekhez képest szélesebb körben várható ellenőrzés ezen a területen.

Szorosan kapcsolódik az előző ponthoz a Korm. határozat 2/c. pontja is, amely szerint a Kormány „a gyermekek megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéshez való joga biztosítása érdekében kialakítja a szükséges jogi környezetet és intézményrendszert a fogyasztóvédelem területén is.” A gyermekeket érintő fogyasztóvédelmi szabályokat jelenleg különböző törvények – Fgytv., Grt., Fttv. – rendezik, és azok betartását különböző hatóságok ellenőrzik, ezért a fenti programpont értelmében várhatóan ezen töredezettség megszüntetése és a gyermekek fogyasztói jogainak szigorú érvényesítése lesz az ezért felelős intézmény feladata.

A Korm. határozat legérdekesebb és feltehetőleg legnagyobb érdeklődésre számot tartó célkitűzése a 2/d. pontban került rögzítésre, amely szerint a Kormány „a közösségi média térnyerésére tekintettel és a digitális világ folyamatosan megújuló eszköztárára reagálva megvédi a magyar embereket az online térben is, amelyhez a szükséges jogi környezetet biztosítja”. Évek óta visszatérő eleme ugyanis a kormányzati kommunikációnak a Facebook és a további techóriások megregulázásának szándéka, amelyre ezúttal a Korm. határozat is ígéretet tesz. Feltehető ugyanakkor, hogy a megfelelő jogi eszközök hiányában ezúttal sem közvetlenül ezek a monopol helyzetben lévő nagyvállalatok lesznek az új fogyasztóvédelmi politika célkeresztjében, sokkal inkább az alkalmazásaikat implementáló hazai vállalkozások.

A Korm. határozat további pontjai közül még „a fogyasztóvédelmi anyagi jogi és eljárásjogi szabályok felülvizsgálatára” vonatkozó, 2/f. pont szerinti vállalást tartjuk fontosnak kiemelni, amely világosan jelzi, hogy nem az állandóság és a megszokott ügymenet várható a közeljövőben a fogyasztóvédelem területén.

Ingatlanok és Építőipari ügyletek ÁFA-ja és számlázása 2024

Ingatlanok és Építőipari ügyletek ÁFA-ja és számlázása 2024
Kézikönyv (Belföldi és Nemzetközi ügyletek)

Szerző: Dr. Csátaljay Zsuzsanna
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 620 oldal
Megjelenés: 2024. február 23.

Kedvezményes ár:
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa


Előrendelés ITT>>

Az új fogyasztóvédelmi politika tehát felpezsdülést hozhat az elektronikus kereskedelem területén, hiszen világosan látható a kormányzati szándék a digitális tér fokozott ellenőrzés alá vonására. A változásokról természetesen igyekszünk időben hírt adni a blogcikkeinkben is, ugyanakkor a fogyasztóvédelmi követelményeknek való megfelelés egy folyamatos fejlesztést igénylő feladat, amely nem nélkülözheti az állandó jogi szakértő igénybevételét. Irodánk rendelkezésre áll, hogy akár egy átfogó jogi átvilágítás, akár egy-egy felmerülő problémára vonatkozó eseti tanácsadás keretében segítséget nyújtson ehhez.

A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.

Dr. Farkas Márton

Dr. Farkas Márton
Ecovis Hungary Legal
Ügyvéd
Bihary, B. Szabó, Jean, Zalavári és Társai Ügyvédi Iroda
marton.farkas@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja