Cikksorozatunk első részében már utaltunk arra, hogy 2022. január 1. napjától lép hatályba a fogyasztó és vállalkozás közötti, az áruk adásvételére, valamint a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések részletes szabályairól szóló 373/2021. (VI. 30.) Kormányrendelet. Az új fogyasztóvédelmi jogszabály az „okoseszközök” egyre jelentősebb térnyerése miatt bevezeti a „digitális elemeket tartalmazó áruk” fogalmát a magyar jogrendszerbe és számos...
Legkésőbb 2022. január 1. napjától új fogyasztóvédelmi jogszabállyal kell megismerkednie minden vállalkozásnak, amely fogyasztók részére értékesít terméket: ezzel a nappal lép ugyanis hatályba a június végén kihirdetett 373/2021. (VI. 30.) Kormányrendelet, amely a fogyasztó és vállalkozás közötti, az áruk adásvételére, valamint a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések részletes szabályairól rendelkezik. A Kormányrendelet számos új fogyas...
Egy hazai szinten sikeres webshop esetében előbb-utóbb felmerül a Magyarországon kívüli értékesítés igénye, első lépésben általában nem külföldi cégalapítással, hanem a belföldi kapacitások határon kívüli kiterjesztésével. Ilyen esetben adja magát a nyilvánvaló kérdés: melyik ország jogszabályai lesznek irányadóak azokra a szerződésekre, amelyeket a külföldi vevőkkel fogunk megkötni? A kérdés tisztázása fogyasztói szempontból sem közömbös: az Európai Unió jogharmonizációs törekvéseinek egy...
Webshop nyitása előtt gyakorta hangzik el a vállalkozások részéről a kérdés: a fogyasztóvédelmi szabályoknak való megfeleléshez elegendő-e egy ÁSZF és egy Adatkezelési Tájékoztató elhelyezése a weboldalon? A kérdés megválaszolásához érdemes megismerkednünk a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Kormányrendelet tájékoztatási kötelezettségre vonatkozó szabályaival és azok jelentőségével. Bár a Kormányrendelet szabályait túlnyomórészt ...
Bizonyára mindenki találkozott már azzal az utcai bölcsességgel, miszerint a webshopok korában már pénzkidobás egyszeri használatra ruhát (vagy egyéb használati cikket) vásárolni az üzletekben. Hiszen ezen elavult módszer helyett csupán a távollevők közötti fogyasztói szerződésekre vonatkozó kormányrendelet szerinti 14 napos elállási jogot szükséges gyakorolni és voltaképpen ingyenesen „bérelhető” az adott termék. A kéretlen üzleti tanács mögött a kormányrendelet 23. § (1) bekezdésének ren...
Az adatvédelmi incidensek jelentősége és kezelésének nehézségei kapcsán már több cikket is készítettünk (melyek elérhetők itt és itt), amelyek keretében igyekeztünk szempontokat nyújtani a megfelelő eljárásrend kialakításához. Jelen cikkem aktualitását az Európai Adatvédelmi Testület frissen publikált Tájékoztatója adja, amely gyakorlati esetek feldolgozásával igyekszik ugyanezt a célt elérni. Az egyelőre csak angol nyelven elérhető Tájékoztatót minden adatkezelő számára erősen ajánljuk, u...
Elérkeztünk az év azon szakaszába, amikor a „mi a helyzet az iskolában?” mellett az „írtál-e már a Mikulásnak/Jézuskának?” kérdéssel szokás leggyakrabban a gyerekekhez fordulni. Az ajándékokról ábrándozó kicsik mellett feltehetően izgatottan várják ezt az időszakot a hirdetők is, akik igyekeznek minden eszközt megragadni ahhoz, hogy az ő termékük kerüljön fel a Mikulás számára készítendő listára. Ennek megfelelően nem is lehetne aktuálisabb a Gazdasági Versenyhivatal által idén közzétett táj...
A webshopon keresztül történő értékesítési szabályok mindenki által jól ismert eleme a fogyasztó 14 napon belüli elállási joga, amely az abból fakadó kockázat minimalizálását célozza, hogy a vásárlónak nem adódik lehetősége a megvásárolt termék személyes ellenőrzésére és kipróbálására a vásárlást megelőzően. Reményeink szerint legalább ennyire jól ismert a tárgykört elsődlegesen szabályozó 45/2014. (II.26.) Kormányrendelet azon szabálya is, miszerint a vállalkozásnak legkésőbb az elállásró...