„Megismételhetetlen ajánlat, csak most, csak Önnek!” – Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat?

Szerző: Dr. Molnár Gergő Zsolt, Dr. Farkas Tímea | 2020.03.05 | Minden egyéb, ami érdekelheti

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül az olyan felugró ablakok formájában közölt ajánlat, amely valótlanul azt sugallja a fogyasztó felé, hogy a termék kedvezményes áron csak korlátozott ideig érhető el.

Konkrét ügyben egy vállalkozás webáruházában a vásárlói rendelések leadásakor egyedi ajánlatok jelentek meg a fogyasztók számára felugró ablakok formájában, azt sugallva, hogy a termékek az abban megjelölt kedvezményes vásárlói áron csak korlátozott ideig érhetőek el, az ajánlat egyszeri és megismételhetetlen, mely az ablak bezárásával vagy az időkeret lejártakor megszűnik. Mind a regisztrált, mind a regisztráció nélküli látogatók esetében a felugró ablak a következő szöveg valamelyikét tartalmazta: „Egyedi ajánlat csak Neked!”, „Ez egy megismételhetetlen, egyszeri ajánlat, ha lejár az idő, ez az ablak eltűnik! Ajánlatunk még … másodpercig él.” A fogyasztónak mindössze két perc állt a rendelkezésére, hogy a terméket a kosárba tegye és a vásárlásról döntést hozzon, melyre egy piros keretben megjelenő visszaszámláló figyelmeztetett.

Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL

Benne kiemelt témánk: Szerződéseink érvényessége a járvány idején

További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.

Ahhoz, hogy a kereskedelmi gyakorlat tisztességtelennek minősüljön, három feltétel együttes megvalósulása szükséges:

  • a kereskedelmi gyakorlat a fogyasztót azonnali döntés meghozatalára készteti;
  • annak valótlan állítása, hogy az áru csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre, vagy bizonyos feltételek mellett csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre;
  • ezáltal a fogyasztó megfosztása a tájékozott döntéshez szükséges időtől és alkalomtól.

Az ügyben megállapításra került, hogy a webáruház tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósított meg, mert azonnali döntéshozatalra késztetés céljából valótlanul állította, hogy a felugró ablakokban látható termékek az adott promóciós kedvező áron csak nagyon korlátozott ideig állnak rendelkezésre, és ezáltal a fogyasztókat megfosztották a tájékozott döntéshez szükséges időtől és alkalomtól.

Megállapításra került az is, hogy az ajánlatok valótlanok, ugyanis az egyediként feltüntetett akciók több százszor azonos tartalommal jelentek meg különböző fogyasztóknál, azok sem egyszeriek, sem személyre szabottak nem voltak.

Az ehhez hasonló rövid ideig tartó akciók a fogyasztókat azonnali döntésre késztetik, és amennyiben valótlanok, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósítanak meg.

A Munka Törvénykönyve magyarázata

Az Mt. és a Ptk. munkaviszonyra vonatkozó szabályai

Szerző: Dr. Horváth István, Dr. Szladovnyik Krisztina
Ár: 15.900 Ft helyett 11.900 Ft

A bíróság kifejtette, hogy a fogyasztó észszerűen jár el ilyen esetekben akkor is, ha a mindennapi rutinszerű ügyleti döntései során nem kérdőjelezi meg a kereskedelmi gyakorlat tartalmát, nem végez hosszas összehasonlítást, azaz az ügyleti döntést nem nyújtja meg utánajárással, kutakodással, értelmezéssel annyira, hogy az online szolgáltatásokkal elérhető időbeli és egyéb megtakarítások lehetőségét csökkentené, mivel az észszerűen eljáró körültekintő fogyasztói magatartás az arányosság elvén alapszik.

Ossza meg ismerőseivel:

Dr. Molnár Gergő Zsolt

Dr. Molnár Gergő Zsolt
Ecovis Hungary Legal
Ügyvéd | Partner
Balogh, Bihary, B. Szabó, Jean, Zalavári és Társai Ügyvédi Iroda
gergo.molnar@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja