Módosítások a hulladéktörvényben IV. – Intézkedések, megoldások a hulladékhierarchia érvényesítése során

Szerző(k): Dr. Bihary Ákos LL.M. | 2021.05.13 | Környezetvédelem és hulladékgazdálkodás

A hulladéktörvény fontosabb módosításait ismertető cikksorozatunk következő részében – némileg kapcsolódva az alapelvekhez – a hulladékhierarchia érvényesítésével kapcsolatos új intézményeket, ösztönző rendszereket mutatjuk be.

A hulladékhierarchia meghatározása nem új keletű, hiszen a hulladéktörvény korábban is tartalmazta, a módosítás azonban gazdasági és egyéb olyan intézkedéseket társít hozzá, amelyek elősegítik annak alkalmazását, érvényre juttatását.

Tényleg csak a rend kedvéért ismertetjük magát a hulladékhierarchiát.

A hulladékhierarchia szerint a hulladékképződés megelőzése és a hulladékgazdálkodás során az alábbi tevékenységek elsőbbségi sorrendként történő alkalmazására kell törekedni:

  1. a hulladékképződés megelőzése,
  2. a hulladék újrahasználatra való előkészítése,
  3. a hulladék újrafeldolgozása,
  4. a hulladék egyéb hasznosítása, így különösen energetikai hasznosítása, valamint
  5. a hulladék ártalmatlanítása.

A hulladéktörvény ugyanakkor bevezet olyan gazdasági és egyéb intézkedéseket, illetve azokkal egyenértékű megoldásokat, amelyek a hulladékhierarchia alkalmazását szolgálják.

Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL

Benne kiemelt témánk: Duplájára emelkedett az apaszabadság időtartama

További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.

Ezen új intézkedések, megoldások – melyet a hulladéktörvény a hulladékhierarchia alkalmazását ösztönző gazdasági eszközöknek és egyéb intézkedéseknek minősít – a következők (látható, hogy az ösztönzők elsősorban pénzügyi jellegűek):

  • a hulladéklerakásra és hulladékégetésre kivetett díjak és korlátozások, amelyek a hulladék képződésének megelőzésére és újrafeldolgozására ösztönöznek oly módon, hogy a hulladéklerakás váljon a legkevésbé alkalmazandó hulladékkezelési eszközzé;
  • a hulladékbirtokos által kezelésre átadott hulladék mennyiségével arányos díjakon alapuló rendszerek, amelyek a képződő hulladék tényleges mennyiségét mérséklik, továbbá az újrafeldolgozható hulladék képződésének helyén történő elkülönített gyűjtésre és a vegyes hulladék csökkentésére ösztönöznek;
  • pénzügyi ösztönzők a termékek, különösen az élelmiszerek adományozására;
  • hulladékfajtára és -típusra vonatkozó kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerek, valamint ezen rendszerek eredményességét, költséghatékonyságát és irányítását javító intézkedések;
  • betétdíjas rendszerek és egyéb, a használt termékek és anyagok hatékony gyűjtését ösztönző intézkedések;
  • a hulladékgazdálkodási infrastruktúrához igazodó, így különösen az Európai Unió pénzügyi alapjain keresztül finanszírozott beruházástervezés;
  • a fenntartható fejlődés szempontú közbeszerzés megteremtése a hulladékgazdálkodás javítása és az újrafeldolgozott termékek vagy anyagok felhasználásának ösztönzése érdekében;
  • a hulladékhierarchiával ellentétes hatású támogatások fokozatos kivezetése;
  • pénzügyi intézkedések vagy egyéb eszközök alkalmazása az újrahasználatra előkészített vagy újrafeldolgozott termékek és anyagok felhasználásának ösztönzése céljából;
  • a fejlett újrafeldolgozási technológiákra és újragyártásra irányuló kutatás és innováció támogatása;
  • a hulladékkezelés terén elérhető legjobb technikák alkalmazása;
  • gazdasági ösztönzők megteremtése az önkormányzatok számára, így különösen a hulladékképződés megelőzése és az elkülönített gyűjtési rendszerek ösztönzése érdekében, elkerülve a hulladéklerakás és hulladékégetés támogatását;
  • lakossági szemléletformáló kampányok, így különösen az elkülönített gyűjtés, a hulladékképződés megelőzése és az elhagyott hulladék csökkentése terén, valamint e témák beépítése az oktatásba és nevelésbe;
  • a hulladékgazdálkodás hatósági és igazgatási rendszerének koordinációja, különösen az informatikai rendszerek és eszközök segítségével;
  • a hulladékgazdálkodásban közreműködők közötti párbeszéd és együttműködés előmozdítása, valamint az önkéntes megállapodások és a hulladékról szóló vállalati jelentések ösztönzése.

Ezen ösztönzők március 1-jétől már alkalmazhatók, így várhatóan a gyakorlatban is találkozni fogunk jónéhánnyal.

Ingatlanok és Építőipari ügyletek ÁFA-ja és számlázása 2024

Ingatlanok és Építőipari ügyletek ÁFA-ja és számlázása 2024
Kézikönyv (Belföldi és Nemzetközi ügyletek)

Szerző: Dr. Csátaljay Zsuzsanna
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 620 oldal
Megjelenés: 2024. február 23.

Kedvezményes ár:
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa


Megrendelés ITT>>

A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.

Dr. Bihary Ákos LL.M.

Dr. Bihary Ákos LL.M.
Ecovis Hungary Legal
Ügyvéd | Senior partner
Bihary, B. Szabó, Jean, Zalavári és Társai Ügyvédi Iroda
akos.bihary@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja