Szerző(k): Dubravecz Gyöngyvér , Peszeki Kata | 2020.11.19 | Mediáció
Képzeljünk el egy munkahelyet, ahol a munkavégzés szüneteiben örömteli a csevegés, munkaidőn kívül megszokott a közös szórakozás, munkaidő alatt pedig gördülékeny a munkavégzés.
A kollégák adnak egymás szakmai véleményére, elismerik a másik érdemeit és mindenki azzal foglalkozik, amihez ért. Inspirálják egymást és új nézőpontokat adnak egymásnak, a legjobbat hozzák ki magukból és szeretik a munkahelyüket.
Idilli ez a leírás?
Bármennyi lehetőség is van egy munkahelyben, a legritkább esetben valósul meg, hogy ilyen idilli környezetben dolgozhatunk.
Sokkal inkább jellemző, hogy távol ettől a képtől, egy vezető a munkaideje nagy részében a beosztottak közötti konfliktusokat igyekszik elrendezni. A szakmai viták személyeskedésbe csapnak át, a pozícióféltés információ visszatartást eredményez, végül a legtöbben beveszik a – cizelláltan fogalmazva – „nem érdekel” tablettát, a hatékonyság pedig sosem látott mélységet ér el.
Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL
Benne kiemelt témánk: Duplájára emelkedett az apaszabadság időtartama
További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.
![](https://jogado.hu/wp-content/uploads/2018/10/news-1644696_1280.png)
Mielőtt túl messzire jutnánk az apátia és kiégés bugyraiban, fontos leszögeznünk, hogy van oka annak, hogy gyakrabban találkozunk az utóbbi képpel életünk során, ez az ok pedig nagyon is érthető. A munkahelyen ugyanis nem a barátainkkal és jó ismerőseinkkel dolgozunk együtt, hanem olyan emberekkel, akikkel „összezártak” minket. Azt biztosan tudjuk a munkatársi konfliktusokról, hogy ártanak a munkavégzésnek, ezért fontos tisztázni a háttérben álló okokat, amelyeket két nagy kategóriába sorolhatunk.
Egyrészt vannak a belőlünk eredő, inkább magánéleti vonatkozású tényezők, hiszen különböző értékrendű, munkamorálú, világnézetű, vallási és politikai érdeklődésű, habitusú, temperamentumú emberek kényszerülnek egymás társaságába. A személyes különbözőségeken nehéz átlépni és sokaknak még nehezebb elfogadni.
Másrészt vannak rajtunk kívülálló okok, amelyek gátat szabhatnak annak, hogy jól érezzük magunkat. Ilyenek a munkakörülmények, a munkaidő, munkakörök, a vezető hozzáállása a szakmai és emberi kérdésekhez, a szakmai felelősség kezelése, az adminisztratív háttér, a személyes szabadság, a szervezeti kultúra.
A kétfajta konfliktusforrás közül a munkatársak viselkedéséből jól látható, hogy mivel állunk szemben. Ha egy vezetőnek túl sok munkatársi konfliktust kell elrendeznie, akkor általában a munkatársakból eredő konfliktusok vannak túlsúlyban. Ha látható a munkatársi összetartás és ezzel egy időben a munkatársak közötti cinkosság is, akkor általában a munkatársakon kívül álló tényezők okozzák a konfliktusok forrását.
Ha a munkatársak között szinte megszűnik a kommunikáció, de a felmerült kérdésekkel kapcsolatban nem kérnek vezetői beavatkozást, akkor mindkét tényező markánsan közrejátszik abban, hogy romlik a munkavégzés hatékonysága. Ez utóbbi jelenség leggyakoribb következménye, hogy a munkatársak között felmondási hullám kezdődik el.
A mai munkaerőpiaci helyzetben, amikor egy-egy kulcsember távozása is nagy hatással van a cégre, a probléma kezelése nagyobb jelentőséggel bír, mint valaha.
Nem érdemes arra várni, hogy maguktól oldódjanak meg a problémák, hiszen minden egyes fenti kérdés jól kezelhető munkahelyi mediációval és esetleg olyan képzésekkel, amelyek a kommunikáció, konfliktuskezelés és szemléletváltás témakörét boncolgatják.
A legjobb forgatókönyvben az szerepel, hogy minden cég kapcsolatban áll egy mediátorral, és az első jelnél tárcsáz. A konfliktusok felmerülésekor még könnyen kezelhetők a nézeteltérések, a konfliktusok szakszerű rendezésekor pedig a legfontosabb, hogy egyik fél sem sérül.
A munkahelyi mediáció járhat azzal, hogy a munkatársak munkaköri leírásán, felelősségi körén, feladatkörén változtatni kell. Ezért elsődleges fontosságú a vezetőség nyitott hozzáállása és az, hogy a vitarendezést hatékonyságnövelő intézkedésként értelmezze. Egy vezetőnek nem szabad hagyni, hogy a konfliktusok megoldhatatlanná váljanak, érdemes időben felkeresni egy mediátort.
Az Umathum Mediátor Irodában tapasztalt mediátorok segítenek a munkahelyi viták rendezésében. Keressenek minket bizalommal!