Szerző(k): Dr. Jean Kornél , Dr. Vizsy Gábor | 2019.12.05 | Ingatlan
Ahogy az Alaptörvény fogalmaz, „a természeti erőforrások, különösen a termőföld, az erdők és a vízkészlet a nemzet közös örökségét képezik, melynek védelme, fenntartása és a jövő nemzedékek számára való megőrzése az állam és mindenki kötelessége”.
Fenti alkotmányos megállapítás értelmében a termőföld védelméről szóló 2007. évi CXXIX. törvény hivatott a termőföld állomány minőségi és mennyiségi védelmét elősegíteni, azzal, hogy szabályokat állapít meg a termőföld hasznosítását illetően.
Jelen cikkünk az első irománya annak a sorozatnak, melyben a termőföld más célú hasznosítására vonatkozó szabályozást vesszük górcső alá. Bevezetésként megnézzük, hogy mit jelent a termőföld hasznosítása és mit jelent az ún. más célú hasznosítás.
Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL
Benne kiemelt témánk: Duplájára emelkedett az apaszabadság időtartama
További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.
A vonatkozó törvény meghatároz egy ún. hasznosítási kötelezettséget a földhasználó számára, miszerint köteles a termőföldet művelési ágának megfelelő termeléssel hasznosítani, vagy termelés folytatása nélkül legalább a gyomnövények megtelepedését és terjedését megakadályozni.
Ehhez képest a termőföld más célú hasznosítását jelenti a termőföld olyan igénybevétele, amellyel a termőföld a továbbiakban mezőgazdasági hasznosításra alkalmatlanná válik. Ilyen igénybevétel lehet például a termőföld területén végzett külfejtéses bányászat.
A hatályos jogi szabályozás szerint a termőföldek hasznosítása, illetve különösen a tárgyalt művelésből való kivonása, azaz az eredeti művelési ágához képest más célra történő hasznosítása csak meghatározott szabályok szerint történhet, pontosan a fentiekben már hivatkozott termőföld mennyiségét védő alkotmányos követelmény betartása érdekében.
Éppen ezért a termőföldek más célú hasznosítása – meghatározott kivételek mellett – kizárólag hatósági engedéllyel történhet.
Az engedélyt lehet kérelmezni meghatározott időre vagy véglegesen. Utóbbit akkor kell kérelmezni, ha a végzett tevékenység (pl. külfejtéses bányászat) következtében a termőföld a továbbiakban mezőgazdasági hasznosításra véglegesen alkalmatlanná válik.
Fontos, hogy ha megszerezzük az engedélyt, akkor az a véglegessé válásának napját követő naptól számított 4 évig hatályos. Azaz, ha addig nem kezdjük meg az engedélyezett tevékenységet, akkor az engedély hatályát veszti és emellett buktuk a több tízezer forintos eljárási díjat is.
További fontos rendelkezés, hogy a más célra hasznosított termőföld után, annak minősége alapján földvédelmi járulékot kell fizetni. Többek között a földvédelmi járulékra, a más célú hasznosítás egyes feltételeire és az engedély nélküli más célú hasznosításra sorozatunk következő részeiben fogunk röviden kitérni.
ADÓELJÁRÁSI JOGSZABÁLYOK (Art., Air., Avt.) MAGYARÁZATA
Art., Air., Avt. szabályainak gyakorlati értelmezése paragrafusról paragrafusra
ÚJ KÉZIKÖNYV!!!
Szerző: Dr. Kovács Ferenc
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 456 oldal
Megjelenés: 2024. április vége
Kedvezményes ár 2024. szeptember 30-ig:
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa
A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.