Webshop-fogyasztói jogviták online vitarendezése az EU-ban

Szerző(k): Dr. Kálmán Kinga | 2017.04.25 | Fogyasztóvédelem és e-kereskedelem

Ha alternatív vitarendezési testülettől kap névre szóló e-mailt, ne lepődjön meg, Ön egy online vitarendezési eljárás részesévé vált!

A webáruházak elmúlt években tapasztalt rohamos terjedése és a belső piaci szabad árumozgás bővülése okán az Európai Unió szükségesnek látta egy olyan online alternatív vitarendezési felület kialakítását, amely lényegesen megkönnyíti a felek között a panaszkezelést.

Ennek eredménye, hogy az Európai Unióban tartózkodási hellyel rendelkező fogyasztók a webshopon keresztül vagy egyéb elektronikus eszköz útján (pl.: sms) vásárolt termékekkel, és ily módon igénybe vett szolgáltatásokkal kapcsolatban már nem csak papír alapon, hanem online módon is kezdeményezhetnek bíróságon kívüli vitarendezést az Unióban letelepedett kereskedőkkel szemben.

A fogyasztói jogviták online rendezéséről szóló 524/2013/EU rendelettel létrehozott, és az Unió által fenntartott online vitarendezési platform teljes mértékben digitalizálta az eljárást, méghozzá az Unió összes hivatalos nyelvén. Nem csak a fogyasztó terjesztheti elő panaszát elektronikusan, de a vállalkozás is jogosult online – személyes megjelenési kötelezettség nélkül – védekezni, illetve maga az eljáró vitarendező fórum is digitális keretek között tartja a kapcsolatot a résztvevőkkel.

Az eljárás további előnye, hogy a legtöbb tagállamban díjmentesen kezdeményezhető, amiből egyenesen következik az is, hogy egyre több fogyasztó fogja majd igénybe venni a vitarendezés ezen új formáját. Nem meglepő tehát, ha a jövőben a vállalkozásunk e-mail fiókjában megszaporodnak a „meghívások” az új generációs panaszügyintézésre.

Fontos kihangsúlyozni, hogy a vállalkozások a legtöbb tagállamban – így Magyarországon is – kötelesek érdemben részt venni az alternatív vitarendezési eljárásokban, ellenkező esetben pénzbírsággal, illetve egyéb fogyasztóvédelmi szankciókkal sújthatók.

A fenti jogkövetkezmények elkerülése végett, ha vállalkozásunk fogyasztói panaszt kap az online vitarendezési platform oldaláról, úgy mindenképpen meg kell tenni a szükséges nyilatkozatokat az előírt 10 napos határidőn belül.

Az online vitarendezésre hatáskörrel rendelkező fórumok saját – tagállami szintű – eljárási szabályaik szerint járnak el, így az ügy végén meghozott érdemi döntések kötelező ereje is tagállamonként változhat, de a cél valamennyi esetben a felek közötti egyezség létrehozása.

A jelen blogbejegyzés kizárólag általános tájékoztatási célokat szolgál, és nem tekinthető egyedi ügyre vonatkozó hivatalos jogi tanácsadásnak, szakvéleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. A szerző(k), valamint a jogado.hu oldalon közzétett tartalmak szerkesztői és közzétevői a bejegyzés bármely konkrét ügyben történő felhasználásából eredő jogkövetkezményekért, illetve esetleges károkért felelősséget nem vállalnak.

Dr. Kálmán Kinga

Dr. Kálmán Kinga
Ecovis Hungary Legal
Ügyvéd
Bihary, B. Szabó, Jean, Zalavári és Társai Ügyvédi Iroda
kinga.kalman@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja

E-Kereskedelem 2017 – Konferencia

Jogi szabályozás, Adózás, Bizonylatolás
Időpont: 2017.06.12
Előadók: Dr. Kálmán Kinga, Dr. Kelemen László, Rácz Gábor
Ár: 24.980 Ft helyett 17.485 Ft
RÉSZLETEK ÉS JELENTKEZÉS