A csomagkézbesítés szigorodó felügyelete

Szerző(k): Dr. Zalavári György LL.M. , Dr. Sándor Géza Árpád | 2019.02.07 | Minden egyéb, ami érdekelheti

Korábbi bejegyzéseinkben foglalkoztunk már az EU digitális egységes piac stratégiájának több elemével is: a 2018. december 3. napjától alkalmazandó Geo-blocking rendelettel és a 2018. március 20. napjától alkalmazandó Hordozhatósági rendelettel.

A digitális egységes piac elérésére irányuló stratégia 16 célzott intézkedést rögzít, amelyek három pillérre épülnek. A fent hivatkozott rendeletek az első pillérbe tartozó normák közé tartoznak, amelyek célja az internetes termékek és szolgáltatások elérhetőbbé tétele az európai fogyasztók számára; ide tartozik a hatékonyabb és megfizethetőbb határon átívelő csomagkézbesítésre irányuló intézkedés is, amelynek keretében fogadta el az Európai Parlament és a Tanács (EU) a 2018/644 rendeletet (a továbbiakban: Csomagkézbesítési rendelet).

A 2018. május 22-től alkalmazandó Csomagkézbesítési rendelet a fogyasztókra háruló terhek mérséklésével kívánja tehát az e-kereskedelem és különösen az internetes termékek határokon átívelő értékesítését elősegíteni.

Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL

Benne kiemelt témánk: Duplájára emelkedett az apaszabadság időtartama

További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.

A rendelet nem hatósági árszabással él, hanem olyan intézkedéseket vezet be, amely három területre kiható szabályozással törekszik a fent azonosított cél elérésére: a csomagküldő szolgáltatók feletti nemzeti szabályozói felügyeletre vonatkozó rendelkezések, határokon átnyúló egyes csomagkézbesítési szolgáltatások díjainak átláthatósága és értékelése az indokolatlanul magas díjak azonosítása céljából, és a fogyasztóknak a csomagkézbesítési szolgáltatásokra vonatkozó információkhoz való könnyebb hozzáférésének elősegítése.

A szolgáltatásminőségi előírásokkal és e szolgáltatások átjárhatóságának további javításával az EU egyúttal a csomagküldési szolgáltatások minőségével kapcsolatos gyakori panaszok számát is csökkenteni kívánja.

A csomagkézbesítési szolgáltatókat bizonyos bejelentési kötelezettségek teljesítése korábban is terhelte, a Csomagküldési rendelet alapján azonban az adatszolgáltatási kötelezettségük is kiterjed: kötelesek például bejelenteni a nemzeti szabályozó hatóságnak a szolgáltatások jellemzőit, leírását; az alkalmazott általános szerződési feltételeiket, továbbá adatszolgáltatás körében a megelőző naptári évre vonatkozó éves forgalmukat, alkalmazottaik számát, a kezelt csomagok számát, alvállalkozóik adatait, és a nyilvánosan hozzáférhető díjszabásukat is. Ezen adatszolgáltatási kötelezettség nem vonatkozik a megelőző naptári évben ötven főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató szolgáltatókra. A Bizottság 2018. szeptember 20. napján elfogadott 2018/1263 végrehajtási rendelete tartalmazza a fenti információk többségének megadására szolgáló formanyomtatványokat.

A nemzeti felügyelet feladata, hogy objektív értékelést végezzen a rendelkezésére bocsátott információk alapján, és hogy ennek eredményeképpen azonosítsa az indokolatlanul magasnak ítélt csomagkézbesítési díjakat. Az így elkészített értékelését a nemzeti hatóság benyújtja a Bizottság részére, amely közzéteszi honlapján az értékelések nem bizalmas jellegű változatát, hogy a fogyasztók megfelelő információhoz juthassanak. Magyarországon a felügyeletet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) látja el.

A rendelet továbbá a tagállamokra telepíti azt a kötelezettséget, hogy a rendelet által előírt szabályok megsértése esetén a szolgáltatókkal szemben szankciókat alkalmazzanak. A rendelet megsértése esetén alkalmazandó szankciókra vonatkozó nemzeti szabályok megalkotásának 2019. november 23. napjáig kell megtörténnie.

A Csomagkézbesítési rendelet azonban nem csak a csomagkézbesítési szolgáltatókra, hanem az olyan vállalkozásokra is kötelezettséget telepít, akik határokon átnyúlóan értékesítenek termékeket, amikor előírja számukra, hogy a szerződéskötés előtti szakaszban rendelkezésre bocsátja a konkrét adásvételi szerződéssel kapcsolatos, határon átnyúló kézbesítési lehetőségekről és a fogyasztó által a határon átnyúló csomagkézbesítésért fizetendő díjakról, valamint adott esetben saját panaszkezelési szabályairól szóló információkat.

Ingatlanok és Építőipari ügyletek ÁFA-ja és számlázása 2024

ADÓELJÁRÁSI JOGSZABÁLYOK (Art., Air., Avt.) MAGYARÁZATA
Art., Air., Avt. szabályainak gyakorlati értelmezése paragrafusról paragrafusra
ÚJ KÉZIKÖNYV!!!

Szerző: Dr. Kovács Ferenc
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 456 oldal
Megjelenés: 2024. április vége

Kedvezményes ár 2024. szeptember 30-ig:
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa


Megrendelés ITT>>

A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.

Dr. Zalavári György LL.M.

Dr. Zalavári György LL.M.
Ecovis Zalavári Legal Hungary
Ügyvéd | Mediátor | Adatvédelmi szakjogász
Ecovis Zalavári Ügyvédi Iroda
gyorgy.zalavari@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja