Szerző(k): Dr. Zalavári György LL.M. Dr. Sándor Géza | 2020.11.12 | Minden egyéb, ami érdekelheti
2020. július 1. napja óta Magyarországon is alkalmazandóak már a szóhasználatban „DAC6” néven megjelenő, az adózás területén történő kölcsönös segítségnyújtásra 2011/16/EU irányelv előírásai, amelyet a magyar jogalkotók az adó- és egyéb közterhekkel kapcsolatos nemzetközi közigazgatási együttműködés egyes szabályairól szóló 2013. évi XXXVII. törvény (a továbbiakban: AKtv.) rendelkezéseinek részévé tettek.
Kinek és milyen kötelezettséget is jelentenek ezek az új szabályok?
Az adótervezésben érintett tanácsadók a kötelezettség elsődleges alanyai, ideértve a könyvelőket, az adótanácsadókat, a jogtanácsosokat, az ügyvédeket, a pénzintézeteket és a pénzügyi tanácsadókat és minden más, itt meg sem nevezett tanácsadót, akire a DAC6 jelentési elvárásai vonatkozhatnak.
Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL
Benne kiemelt témánk: Duplájára emelkedett az apaszabadság időtartama
További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.
Az irányelv szerint minden tanácsadó köteles megtenni a bejelentést, aki bármilyen határokon átnyúló konstrukció kialakításában, megvalósításában közreműködik. 2021. február 28. napjáig azokról a határokon átnyúló konstrukciókról kell bejelentést tenni, amelyek végrehajtása 2018. június 25. és 2020. június 30. között megkezdődött. A tanácsadóknak a tudomásra jutástól számított 30 napon belül kell információt nyújtaniuk a hatóság számára.
A tanácsadó akkor mentesül az adatszolgáltatási kötelezettség alól, ha e kötelezettség teljesítése a jogszabályban meghatározott titoktartási kötelezettség megsértését eredményezné, ha bizonyítja, hogy egy másik tagállamban már adatot szolgáltatott, vagy azt, hogy egy másik tanácsadó Magyarországon vagy egy másik tagállamban már teljesítette az adatszolgáltatási kötelezettséget. Ekkor azonban haladéktalanul értesíteni köteles a többi tanácsadót, vagy ha nincs más tanácsadó, akkor magát az adózót az adatszolgáltatási kötelezettség fennállásáról. Ha az ügyben nincs tanácsadó, vagy azért mentesül például, mert az EU-n kívüli személy, akkor magának az adófizetőnek kell megtenni a bejelentést.
Akkor határokon átnyúló egy megállapodás, ha egynél több tagállamra vagy egy tagállamra és egy harmadik országra vonatkozik.
A bejelentéssel érintett, a határon átnyúló tranzakciók jellemzően az adóelkerülést, agresszívként jellemezhető adótervezés eseteit ölelik fel, de a részletes kategóriákat, definíciókat az Aktv. 4. melléklete tartalmazza.
A DAC6 előírásainak megszegése, a bejelentés elmulasztása hatékony, arányos és visszatartó erejű bírság kiszabását vonhatja maga után. Ez Magyarországon az értesítési kötelezettség elmulasztása, késedelmes, hibás, valótlan tartalmú vagy hiányos teljesítése esetén 500 ezer forintig, az adóhatóság felhívásának határidején belül sem, vagy nem jogszerűen teljesített kötelezettség esete 5 millió forintig terjedő mulasztási bírságot jelenthet. Akkor kerülhető el a bírság kiszabása, ha a bejelentésre kötelezett mulasztását, késedelmét, hibás, valótlan tartalmú vagy hiányos teljesítését annak igazolásával menti ki, hogy úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható.
Az adóhatóság tájékoztatója ezen a linken érhető el a témában:
https://www.nav.gov.hu/nav/ado/egyeb/Uj_adatszolgaltatasi_20200720.html?query=dac6
ADÓELJÁRÁSI JOGSZABÁLYOK (Art., Air., Avt.) MAGYARÁZATA
Art., Air., Avt. szabályainak gyakorlati értelmezése paragrafusról paragrafusra
ÚJ KÉZIKÖNYV!!!
Szerző: Dr. Kovács Ferenc
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 456 oldal
Megjelenés: 2024. április vége
Kedvezményes ár 2024. szeptember 30-ig:
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa
A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.