Szerző(k): Dr. Zalavári György LL.M. , Dr. Sándor Géza Árpád | 2019.05.30 | Minden egyéb, ami érdekelheti
Az Európai Unió Hivatalos Lapjában 2018. július 4-én került kihirdetésre a polgári légi közlekedés területén alkalmazandó közös szabályokról és az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének létrehozásáról szóló 2018/1139 európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: Rendelet), amely a pilóta nélküli légi járművekre („drónok”) vonatkozóan is tartalmaz rendelkezéseket. A Rendelet IX. melléklete meghatározza a pilóta nélküli légi járművekre vonatkozó legalapvetőbb követelményeket, továbbá a drónokra vonatkozó részletszabályok megalkotására is felhatalmazta a Bizottságot. A rendeleti szabályozással az EU célja a versenyképesség fokozása mellett a biztonsági kockázatok minimalizálása.
A Bizottság 2019. március 12-én fogadta el a felhatalmazáson alapuló rendeletét a pilóta nélküli légi járművek technikai követelményeiről (a továbbiakban: Felhatalmazáson Alapuló Rendelet), amelyben meghatározásra került, hogy a drónoknak a biztonságos működés érdekében milyen technikai jellemzőknek és elvárásoknak kell megfelelniük. A szabályozás alapvető célja, hogy a pilóta által vezetett légi járművekkel egyenértékű biztonsági szabályozás vonatkozzon a drónokra is.
Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL
Benne kiemelt témánk: Duplájára emelkedett az apaszabadság időtartama
További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.
A 2019. május 24. napján megjelent közlemény ismerteti, hogy a Bizottság – a Rendelet előírásaira tekintettel – elfogadta a pilóta nélküli járművekre vonatkozó végrehajtási rendeletet (a továbbiakban: Végrehajtási Rendelet) is, amelynek célja, hogy az ilyen járműveket – akár szabadidős célból, akár üzletszerűen – üzemeltető személyekre vonatkozóan egységes szabályozást vezessen be, és így a drónok üzemeltetői tisztában legyenek a tevékenységre vonatkozó előírásokkal, korlátokkal.
A három rendelet együttesen adja meg a drónokra vonatkozó szabályozás keretrendszerét, amelyet kiegészítenek az adott tagállami előírások, ugyanis az EU szintű szabályozás mellett a tagállamok is alkothatnak a pilóta nélküli légi járművekre vonatkozóan szabályokat, amennyiben az adott területet az uniós jog nem vagy nem teljes körűen szabályozza. Így például a jövőben – főszabály szerint – minden drónt és üzemeltetőt hatósági nyilvántartásba kell venni, de az ehhez kapcsolódó feladatokat a tagállami felügyeleti hatóságok kötelesek ellátni.
A Végrehajtási Rendelet a drónok üzemeltetése kapcsán a tevékenység végzéséhez fűződő kockázatok mértéke alapján három kategóriát állít fel: nyílt (open), különös (specific) és minősített (certified). Így például a nyílt kategóriába tartozó tevékenység bejelentés nélkül folytatható, a különös hatósági engedély alapján, míg a minősített kategóriába tartozó tevékenység tanúsítvány megszerzésével végezhető.
Az egyes kategóriáknak való megfelelést a Végrehajtási Rendelet részletezi; a szabadidős felhasználókat érintő nyílt kategóriába tartozó üzemeltetés feltételei akkor teljesülnek – többek között –, ha a drón tömege nem haladja meg a 25 kg-ot, nem szállít veszélyes anyagot és nem repül emberek, illetve 120 méter magasság felett.
A közeljövőben a Bizottság és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) iránymutatásokat és gyakorlati útmutatókat fog kiadni, hogy a drónüzemeltetők uniós szabályozásnak történő megfeleléséhez segítséget nyújtsanak.
ADÓELJÁRÁSI JOGSZABÁLYOK (Art., Air., Avt.) MAGYARÁZATA
Art., Air., Avt. szabályainak gyakorlati értelmezése paragrafusról paragrafusra
ÚJ KÉZIKÖNYV!!!
Szerző: Dr. Kovács Ferenc
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 456 oldal
Megjelenés: 2024. április vége
Kedvezményes ár 2024. december 31-ig
22.900 Ft + áfa helyett 18.900 Ft + áfa
A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.