Ki és meddig köteles megőrizni a cégiratokat?

Szerző(k): Dr. Farkas Márton | 2025.02.20 | Cégjog

Legyen szó a vállalkozás ügyvezetésének cseréjéről, irodájának költözéséről vagy éppen új jogi képviselő megbízásáról, egy gazdasági társaság életében több olyan mérföldkő is bekövetkezhet, amikor rendszerint felmerül a nagy kérdés: hol vannak a cégiratok, amiket a cégeljárást követően az ügyvédtől megkaptunk? Kevésbé szerencsés esetben: kaptunk-e egyáltalán vissza cégiratokat az ügyvédünktől?

Míg a számviteli vagy társadalombiztosítási jogszabályokból eredő iratmegőrzési kötelezettségről számtalan írás született már, addig a cégek törvényes működését feltételező alapvető cégiratok kapcsán gyakorlatilag semmilyen útmutatás nem segíti a cégvezetők dolgát, így jellemzően két iskola alakult ki ezen a téren: az egyik, amely a cégeljárás során keletkezett minden iratot, draftot, e-mailt és feljegyzést az idők végezetéig páncélszekrénybe zárva őriz, míg a másik az íróasztal sarkán hagyja senyvedni a jobb sorsra érdemes dokumentumokat mindaddig, amíg azok a következő rendrakási hullám keretében az iratmegsemmisítő martalékául nem végzik.

Nézzük, mit mondanak a jogszabályok!

A cégeljárásban kötelezően eljáró jogi képviselő (akiről a továbbiakban feltételezzük, hogy ügyvéd) feladataként a Ctv. 37. § (3) bekezdése rögzíti, hogy a bejegyzési kérelmet és annak mellékleteit elektronikus okirat formájában, elektronikus úton kell a cégbíróság részére benyújtani. Bár bőven van lehetőség már elektronikus okirat formájában is létrehozni a cégeljárásban felhasználandó okiratokat, jellemzően még túlnyomórészt mindig papír alapon születnek meg ezek a cégiratok, amelyeket a jogi képviselő alakít át elektronikus másolattá és hitelesít elektronikus aláírásával.

A cégbíróság tehát a bejegyzési kérelem mellékleteként a papíron született cégiratok elektronikus másolatát kapja meg, ugyanakkor az elektronikus másolat és a papír alapú cégirat összevethetőségének céljából a Ctv. iratmegőrzési kötelezettséget telepít az eljáró jogi képviselőre:

„Ctv. 37. § (2) A jogi képviselő az eredetileg nem elektronikus formában készült okiratok (hiteles másolatuk) megőrzéséről az ügyvédi tevékenységről szóló törvényben szabályozott módon gondoskodik. A jogi képviselő köteles a papíralapú okiratot a cégbíróság felhívására bemutatni az elektronikus okirattal való egyezőség megállapítása érdekében, ha e tekintetben a cégbíróságnak alapos kétsége merül fel.”

Az irányadó szabályozás szerint a jogi képviselő 10 évig köteles a cégeljárás mellékletét képező eredeti cégiratokat megőrizni, a cégbíróság felhívása esetén pedig 8 napon belül köteles a papír alapú cégirat bemutatására.

Mivel a cégeljárással összefüggésben keletkezett dokumentumok kapcsán a Ctv. nem ír elő közvetlenül a céget terhelő iratmegőrzési kötelezettséget, arra a következtetésre is juthatnánk, hogy minden ilyen feladat a jogi képviselőre hárul. Fontos megemlíteni ugyanakkor, hogy a Ptk. is tartalmaz adminisztratív kötelezettségeket ezen a téren – még ha nem is ilyen direkt számon kérhető formában.

A MUNKA TÖRVÉNYKÖNYVE MAGYARÁZATA 2025

A MUNKA TÖRVÉNYKÖNYVE MAGYARÁZATA 2025
Az Mt. és a Ptk. munkaviszonyra vonatkozó szabályai (paragrafusról paragrafusra)
ÚJ KÉZIKÖNYV!!!

Szerzők: Dr. Horváth István, Dr. Szladovnyik Krisztina
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 500 oldal
Megjelenés: 2024. május 15.

Kedvezményes ár 2025. július 31-ig:
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa


Megrendelés ITT>>

Egyrészt a Ptk. 3:23. §-a rögzíti, amely szerint „az ügyvezető a tagok részére köteles a jogi személyre vonatkozóan felvilágosítást adni, és számukra a jogi személyre vonatkozó iratokba és nyilvántartásokba betekintést biztosítani”. Mivel a tagok ezen iratbetekintési joga az ügyvezetés feletti ellenőrzést hivatott segíteni, álláspontom szerint a tagok jogosultak a papír alapon készült eredeti cégiratok megtekintésére is, hiszen adott esetben ez alapján felelősségre tudják vonni az ügyvezetőt, ha nem a mandátumának megfelelően hajtotta végre a cégeljárás lefolytatására vonatkozó kötelezettségét.

Arról nem is beszélve, hogy adott esetben a jogi képviselővel szembeni viták rendezését sem segíti, ha maga a megbízó nem rendelkezik a cégiratok eredeti példányaival és a vita éppen azzal kapcsolatos, hogy a megbízástól eltérő tartalommal történt meg a cégadatok bejegyzése vagy az okiratok szerkesztése/felhasználása.

További releváns Ptk. rendelkezés korlátolt felelősségű társaságok esetén, hogy az ügyvezető köteles írásbeli jegyzőkönyvet készíteni a taggyűlésekről, illetve a taggyűlés által hozott határozatokról vezetnie kell a határozatok könyvét [Ptk. 3:193. §-3:194. §]. Ezekről az okiratokról a kft. tagjai jogosultak iratmásolat kiadását kérni az ügyvezetőtől, aki a másolatot aláírásával hitelesíti. Ezen iratmásolat-kiadási kötelezettség feltételezi, hogy ezek az okiratok eredetiben a társaság rendelkezésére álljanak. Ha az iratmásolatot az ügyvezető nem képes teljesíteni, a tag a cégbírósághoz fordulhat, és akár törvényességi felügyeleti eljárás is következménye lehet a nem megfelelően teljesített adminisztrációs kötelezettségeknek.

Megállapításaink konklúziójaként javasoljuk a gazdasági társaságok ügyvezetőinek, hogy törekedjenek a cégeljárás során felhasznált valamennyi eredeti cégiratot beszerezni és megőrizni, mivel iratbetekintési kötelezettségüknek ezzel tudnak teljes körűen eleget tenni. Ha pedig már nem állnak rendelkezésre ezek a cégiratok, célszerű a cégeljárásban közreműködő jogi képviselőtől beszerezni egy-egy hitelesített másolatot vagy megállapodni arról, hogy az iratmegőrzési határidőt követően adja át a rendelkezésére álló eredeti cégiratokat.

A jelen blogbejegyzés kizárólag általános tájékoztatási célokat szolgál, és nem tekinthető egyedi ügyre vonatkozó hivatalos jogi tanácsadásnak, szakvéleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. A szerző(k), valamint a jogado.hu oldalon közzétett tartalmak szerkesztői és közzétevői a bejegyzés bármely konkrét ügyben történő felhasználásából eredő jogkövetkezményekért, illetve esetleges károkért felelősséget nem vállalnak.

Dr. Farkas Márton

Dr. Farkas Márton
Ecovis Hungary Legal
Ügyvéd
Bihary, B. Szabó, Jean, Zalavári és Társai Ügyvédi Iroda
marton.farkas@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja