Megszűnik az EU online vitarendezési platformja

Szerző(k): Dr. Farkas Márton | 2025.01.23 | Fogyasztóvédelem és e-kereskedelem

2025. március 20. napjával megszűnik a határon átnyúló Európai Uniós kereskedelem fogyasztóinak védelme céljából működtetett európai online vitarendezési platform (a továbbiakban: OVR). Az OVR megszüntetés a magyar vállalkozások számára is feladattal jár, ugyanis mindeddig kötelező volt a vállalkozások számára az OVR weblinkjének közzétételével tájékoztatni a fogyasztókat a platform igénybevételének lehetőségéről – 2025. március 20. napját követően ez a kötelezettség értelemszerűen megszűnik, sőt, a fennmaradt tájékoztatás akár a fogyasztók megtévesztésével is járhat.

Az OVR abban nyújtott segítséget a fogyasztóknak, hogy az EU-n belüli, de határon átnyúló termékvásárlás vagy szolgáltatás-igénybevétel esetén egy könnyen kezelhető online felületen keresztül lehetőséget adott közvetlenül egyeztetni a fogyasztói panaszt a kereskedővel, vagy a kereskedő által előzetesen megjelölt fogyasztóvédelmi testületek közvetítő eljárását kezdeményezni. Ebben a körben a legnagyobb hozzáadott értékkel feltehetően a nyelvi különbségek áthidalása bírt, ugyanis a fogyasztó az EU bármely hivatalos nyelvén jogosult volt a panaszát előterjeszteni.

Az OVR megszüntetését elrendelő 2024/3228 EU rendelet preambuluma rögzítette, hogy az OVR fogyasztói panaszok csupán 2%-a kap pozitív választ a kereskedőktől, ennek ellenére csupán évi 200 ügy került továbbításra az alternatív vitarendezési testületek elé az egész Unióban. Az EU rendelet az OVR törlésének indokaként nem kertelve megállapította: „(…) bizonyítékok határozottan arra utalnak, hogy – mivel évente legfeljebb 200 ügyet továbbítanak valamely alternatív vitarendezési fórumhoz – az OVR-platform további fenntartása nem felel meg az (EU, Euratom) 2024/2509 európai parlamenti és tanácsi rendeletben előírt hatékonysági és eredményességi elvnek”.

Megjegyezzük, hogy az OVR rendszer rákfenéje feltehetőleg ugyanott keresendő, mint a magyar fogyasztóvédelmi békéltető testületi eljárásé: mindaddig, amíg a testület nem képes a vállalkozásra kötelező döntés meghozatalára, az alternatív vitarendezési eljárás mérsékelt segítséget lesz képes nyújtani a fogyasztók számára. Informálódásra, bizonyítékok beszerzésére tökéletes eszköz lehet, de a jogvitát aligha képes rendezni akkor, ha a kereskedő nem érdekelt az együttműködésben.

Az OVR-en 2025. március 20-ig lehet még fogyasztói panaszt benyújtani, a teljes platform megszüntetésére 2025. július 20-án kerül sor.

Joggal merül fel a kérdés, hogy ezután milyen lehetőségei maradnak a fogyasztóknak, ha bíróságon kívül kívánnak vitarendezést kezdeményezni a panaszt elutasító, más tagállamban honos kereskedővel szemben.

A MUNKA TÖRVÉNYKÖNYVE MAGYARÁZATA 2025

A MUNKA TÖRVÉNYKÖNYVE MAGYARÁZATA 2025
Az Mt. és a Ptk. munkaviszonyra vonatkozó szabályai (paragrafusról paragrafusra)
ÚJ KÉZIKÖNYV!!!

Szerzők: Dr. Horváth István, Dr. Szladovnyik Krisztina
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 500 oldal
Megjelenés: 2024. május 15.

Kedvezményes ár 2025. július 31-ig:
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa


Megrendelés ITT>>

Fontos tudni, hogy az OVR megszüntetése ellenére fennmarad az Európai Fogyasztói Központok Hálózata, így a fogyasztó a saját tagállamában illetékes fogyasztói központhoz fordulva részesülhet segítségben. Ez a vitarendezés terén kimerül abban, hogy a kereskedő tagállamában illetékes alternatív vitarendezési testületek valamelyikével összekötik a fogyasztót. Ha ezt a kört meg kívánjuk spórolni, akkor az Európai Bizottság honlapján elérhető „Vitarendezési testületek” menüben magunk is keresgélhetünk az adott tagállamban illetékes testületek között, és közvetlenül hozzájuk fordulva intézhetjük tovább a panaszos ügyet. Érdemes felkészülni rá, hogy ezen tagállami testületek viszont jellemzően saját nyelvükön fogadják be a kérelmeket, jobb esetben legfeljebb angolul.

Ha viszont komolyabb összegű követelésről van szó, vagy más okból kifolyólag nem feltétlenül a békés vitarendezés igényével kívánunk fellépni a kereskedővel szemben, akkor a leggyorsabb és legbiztosabb megoldást az adott tagállamban tevékenykedő ügyvéd felkeresése jelentheti. Az ECOVIS nemzetközi hálózatának köszönhetően nem csak Magyarországon, hanem az EU számos tagállamában rendelkezik ügyvédi tagvállalatokkal, így magyar irodánk szolgáltatása keretében segítséget tudunk nyújtani a határon átnyúló fogyasztói viták rendezésében is.

A jelen blogbejegyzés kizárólag általános tájékoztatási célokat szolgál, és nem tekinthető egyedi ügyre vonatkozó hivatalos jogi tanácsadásnak, szakvéleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. A szerző(k), valamint a jogado.hu oldalon közzétett tartalmak szerkesztői és közzétevői a bejegyzés bármely konkrét ügyben történő felhasználásából eredő jogkövetkezményekért, illetve esetleges károkért felelősséget nem vállalnak.

Dr. Farkas Márton

Dr. Farkas Márton
Ecovis Hungary Legal
Ügyvéd
Bihary, B. Szabó, Jean, Zalavári és Társai Ügyvédi Iroda
marton.farkas@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja