Jövőre már csak elektronikus aláírással lehet ingatlanügyletet kötni

Szerző(k): Dr. Bihary Ákos LL.M. , Dr. Kaltenecker Dániel | 2023.08.17 | Ingatlan

Egy korábbi cikkünkben már foglalkoztunk az új ingatlan-nyilvántartási törvény alapelveivel, egy másikban pedig külön a nyilvánosság alapelvével, melyeket ezúton is ajánlunk a Tisztelt Olvasó szíves figyelmébe. Jelen cikkünkben tovább boncolgatjuk az ingatlan-nyilvántartási törvényt, elmerülünk annak rejtelmeiben. Témánk ezúttal az elektronikus aláírás és az új ingatlan-nyilvántartás kapcsolódása.

Mindenekelőtt tisztáznunk kell, hogy a hatályos ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény helyébe 2024. február 1. napjától az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény (a továbbiakban: új Inytv.) fog lépni. Az új Inytv. mellett a Kormány megalkotta az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 179/2023. (V. 15.) Korm. rendeletet (a továbbiakban: Kormányrendelet) is. Az új Inytv. (és annak végrehajtási rendeletei) gyökeres változásokat eredményeznek az ingatlan-nyilvántartásban és az ingatlanforgalomban.

Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL

Benne kiemelt témánk: Duplájára emelkedett az apaszabadság időtartama

További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.

Az új ingatlan-nyilvántartási eljárás teljes mértékben elektronikusan fog működni, az E-ING-rendszer útján. Az új szabályozás lényege, hogy a legfontosabb jognyilatkozatokat kizárólag az ingatlan-nyilvántartás vezetését támogató informatikai rendszerben kitöltendő elektronikus űrlappal lehet létrehozni. Ilyen például az ingatlan-nyilvántartási kérelem is, amelyben az okiratszerkesztő és ellenjegyző ügyvéd rögzíti a bejegyzés alapjául szolgáló szerződés lényeges adatait. 

A Kormányrendelet szerint „az eljárásban a jogi képviselő képviseleti jogosultságát ingatlan-nyilvántartási elektronikus űrlapon létrehozott ügyvédi meghatalmazással kell igazolni. Az ügyvédi meghatalmazást a jogi képviseletet ellátó ügyvéd előtt személyes jelenléttel, minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírás elhelyezésével vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással kell hitelesíteni.”

Az ingatlan adásvételi szerződés egyik legfontosabb része az ún. bejegyzési engedély, amelynek eladó részéről történő megtételére a vételár részletekben való megfizetése esetén rendszerint külön okiratban foglaltan kerül sor. A bejegyzés alapjául szolgáló okiratokkal kapcsolatban az új szabályozás lényege, hogy egyes nyilatkozatokat ingatlan-nyilvántartási elektronikus űrlapon kell létrehozni. A Kormányrendelet alapján „a bejegyzési engedélyt ingatlan-nyilvántartási elektronikus űrlapon kell létrehozni, és azt az ügyvéd előtt személyes jelenléttel, minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírás elhelyezésével vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással kell hitelesíteni.”

A fentebb hivatkozott jogszabályi előírások alapján tehát ahhoz, hogy valaki az új ingatlan-nyilvántartási rendszerben eljárhasson (jognyilatkozatot tehessen), rendelkeznie kell fokozott biztonságú elektronikus aláírással. Ez egyszerre igaz a természetes személyként szerződő félre, mind a jogi személy szerződő fél törvényes képviseletét ellátó személyre.

Ingatlanok és Építőipari ügyletek ÁFA-ja és számlázása 2024

Ingatlanok és Építőipari ügyletek ÁFA-ja és számlázása 2024
Kézikönyv (Belföldi és Nemzetközi ügyletek)

Szerző: Dr. Csátaljay Zsuzsanna
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 620 oldal
Megjelenés: 2024. február 23.

Kedvezményes ár:
22.900 Ft + áfa helyett 19.900 Ft + áfa


Megrendelés ITT>>

Álláspontunk szerint az új Inytv. hatálybalépése után minden ügylet jelentősen le fog lassulni, mivel az ügyfelek legkisebb része rendelkezik az e-személyihez kapcsolódó (vagy más) elektronikus aláírással. Ezt a Kormányablakoknál lehet intézni. Az e-személyi igazolványhoz tartozó elektronikus aláírásról a https://eszemelyi.hu/szolgaltatasok/#elektronikus-alairas címen további részletek olvashatóak. A magunk részéről kifejezetten javasoljuk, hogy ingatlan (és más) ügyeink könnyebb bonyolítása érdekében minél hamarabb keressük fel a Kormányablakokat és gondoskodjunk elektronikus aláírásról. 

A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Ecovis Hungary Legal a jelen blogcikk egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.

Dr. Bihary Ákos LL.M.

Dr. Bihary Ákos LL.M.
Ecovis Hungary Legal
Ügyvéd | Senior partner
Bihary, B. Szabó, Jean, Zalavári és Társai Ügyvédi Iroda
akos.bihary@ecovis.hu
A szerző szakmai profilja